علی سورنا نقد و بررسی آهنگ نقش از علی سورنا 
صفحه ی اصلی تماس با ما عناوین پروفایل در مورد وبلاگ

✘نویسنده✘

نقد و بررسی آهنگ نقش از آلبوم #نگار

 

✘✘✘

 

 

خب در ادامه ی تفسیر آلبوم "نگار" میرسیم به ترک چهارم یعنی ترک "نقش"

نمیدونم تا به حال در لغت نامه دنبال واژه ی "نگار" گشتید یا نه!

اگه اینکار را بکنید با سه مجموعه از معانی رو به رو میشوید. 1.نقش  2.بت  3.معشوق

حالا این موضوع چه ربطی به این قطعه دارد؟ 

"نقش" ادامه ی  قطعه ی "نگار" می باشد.

در قطعه ی نگار "علی" با مخلوق خود صادقانه سخن می گوید و "نگار" فقط در حد یک  جواب ساده ایفای نقش می کند

ولی در قطعه ی نقش تمام سخنان از زبان "نگار" گفته می شود.

این موضوع را با توجه به لحن بچه گانه و سرزنده و همچنین

جواب های "نگار" به سخنان "علی" در قطعه ی قبل  می توان فهمید.

همانطور که گفتیم معانی "نقش" و "نگار" هر دو یکسانند و چون ترک "نقش" ادامه ی ترک "نگار" می باشد می تواند یک نوع اشاره

از طرف خود"علی" برای فهمیدن این موضوع باشد، ولی اگر کمی هنری تر به موضوع نگاه کنیم استفاده

از این اسم رو از طرف خود "نگار" و لجاجتی که داره خواهیم دانست.

"نگار" در این ترک نوعی به خالقش قدرت نمایی می کند واو را در کنترلش عاجز می داند.

 

 

"می کشم زیر صدام آتیش نفس داغ ریمو

صدام می گیره گر بیدار می کنه خواب ریمو

تموم خیابونا زیر پاهام زیر صدام

زیر نگاه گیرای چشام می گیره گر می گه نگار"

اگر یادتان باشد گفتیم که توصیه "علی" به "نگار" زندگی در خفقان و تاریکی بود و به عبارتی دیگر "مانند باد زیستن" ولی

"نگار" اینطور فکر نمی کند و از دیگر عنصر وجودش یعنی "آتش" پرده برمی دارد. برعکس علی میگفت:

"میون این همه مژدگونی بگیر که خوابن یه عمر و راه رفتن رو پنجه های پا نصیبته"

او پای کوبی می کند و ترسی از شنیده شدن ندارد.

 

 

"زندگی منهای همه آینه های بی چشم سرخ

می فهمی ؟ یه سرطان ضد سرب

یعنی ته پاییزتو جوری جر می دم عشق کنی

سرتو بگیر بالا باید باز منو آرایش کنی"

این قسمت شاید کمی پیچیده باشد و برداشت ها و نظرات متفاوتی وجود داشته باشد

ولی با توجه به معنای لغوی و تفسیر ادبی میشود گفت:

چشم سرخ کردن : خشمگین نگاه کردن ، آشفته نگاه کردن  

"من زندگی ساکت و آرام بدون هیچ خشم و کینه رو نمیخوام

و من یک توده ی کشنده هستم برای کسایی که یک روز قصد کشتنم رو داشتند"

 

 

"رقص من رو صورت قانونای چرت تو دفترت

یادت بمونه من کی ام بیرون می زنم از سرت

من خط هفتمم از هفت خط ترین هفت خطت

آزاد می کنمت از جایی که زمان بستتت"

این قسمت یک نوع رجز خوانی و ادعای برتری از طرف "نگار" می باشد.

"نگار" به "علی" یاد آور می شود که  "من همون نقشی هستم که از اندیشه ی تو ساخته می شم و  تو هر چیزی که  باشی من بخش اصلیش رو تشکیل میدم"

 

 

"تو از چیزی که نوشتی نمی دونی

ولی می نویسی جوری که می تونی

گفتی نگار این تویی باد

از سوز رو تنم چی می دونی ؟؟"

کم کم چیستی "نگار" مشخص می شود.

چیزی که از سر "علی" بیرون می آید و روی کاغذ نقش بسته می شود!

خب واضح است که "نگار" افکار "سورنا" می باشد ولی "نگار" خود را متعلق به شخص معینی نمیداند.

"نگار" یک ایده ی زاینده است و بعد از خلق شدن به هیچ کس نیاز ندارد.

او "جاری" است و نمی تواند سکوت کند.سورنا در آهنگ "تولد" نگار را همانند باد دانست ولی خود نگار از "آتش" وجودش سخن میگوید.

اینجاست که نگار کم کم پا میگیرد و از شکل اولیه خودش دور می شود.

 

"کشیدی کشیدن دادی یادم

حالا خودم می کشم تو نمی تونی

کشیدی چشمو من مژمو روش

لبو کشیدی من روژمو روش

فردا رو می کشم خودمو توش

تو نقاش .. نمی مونی

من یه جنگل از درخت

اره ها رو توم نمی رونی

حالا قلمتو بردار تو بنویس یا من کدوم ؟؟

بگو می نویسم برو

یا که من می نویسم تو رو…

من تخم جنگم رنگ خنده هامو نمی دونی

من استاد رقصم می خوای چین دامنمو بپوشونی

وقتی می چرخم زمین می زنه تگری ماه

میزنه از الکل من مست می شه می شه سیاه"

سورنا در قطعه ی "تولد" نگار را در بند قلم خود می دانست و طوری که میخواست او را نقاشی می کرد

و می نوشت ولی "نگار" خالق خودش را در کنترلش عاجز می داند.

حال این خود "نگار" است که بزرگ شده و آینده اش در دستان خودش می باشد.

نگار از این به بعد نیازی به سورنا ندارد و می تواند خود به راهش ادامه بدهد.

حالا سوالی است که سورنا ، نگار را به تصویر می کشد یا نگاری که از بند قلم آزاد شده به سورنا جهت می دهد؟

از این به بعد سورنا نمی تواند نگار درونش را پنهان کند و به "زنجیر" بکشد و حالا نگار است که فرمان می دهد بدون اینکه فرمان بگیرد .

 

"از این به بعد ایستادنم تو منو نمی شونی

پیچوندم یه دنیا رو تو نمی تونی منو بپیچونی

وسط گورستون می کوبم پا جای پاشنه هام

می مونه روی قبرا می رقصم با مرده ها"

و در آخر اتمام حجت "نگار" با "سورنا" و اعلام آزاد بودنش .

"نگار" برخلاف سورنا(در آهنگ نگار) خودش را علت پیچیدگی های ذاتیش می داند.

او دیگر نیازی به سکوت وآهسته راه رفتن میان "مژده گونی بگیرهای خفته" ندارد.

او فریاد می زند و پای می کوبد تا همین خفته ها را بیدار کند.

 

 

امیدوارم لذت برده باشین

شما میتونین آهنگ نقش رو از این لینک دانلود کنید

www.sorena7.lxb.ir

طرفداران علی سورنا

 

 

 


کانال تلگرام طرفداران علی سورنا

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






:

هفت خطی ها

طرفداران علی سورنا️.............................. Ali Khoddami, known as Ali Sorena Alternative_Experimental,Hip Hop,Rap .
www.sorena7.lxb.ir