علی سورنا نقد و بررسی آهنگ کویر از علی سورنا 
صفحه ی اصلی تماس با ما عناوین پروفایل در مورد وبلاگ

✘نویسنده✘

نقد و بررسی آهنگ کویر از آلبوم #کویر

 

✘✘✘

 

آلبوم "کویر" رو هم مث بقیه ی آلبوم ها جداگانه تفسیر میکنیم و در نهایت یک تفسیر کلی منتشر میکنیم
تو بخش اول تفسیر "کویر" رو شروع میکنیم
"کویر" اولین ترک آلبوم بود که هم اسم آلبوم بود و برای قرار گرفتن تو ترک اول با توجه به محتوا بسیار مناسب بود
آهنگسازی کویر برعهده ی "سعیددهقان" بود که البته بخش هایی از این آهنگسازی
سمپل شده ی بخش هايي از آهنگ هاي "کندريک لامار" هستش ولي فضاش خيلي به فضاي آلبوم نزديک بود
نقض چنداني تو بيت وجود نداشت
مخاطب علی تو ترک "کویر" ، "هیپ هاپ" و به طور مشخص تر "رپ" هستش...

{تو نه زبونی ، نه غمِ من به نونی ، نه ارزونی ، نه حتی خفه خونی}
نه خودت زبون داری حرف بزنی و نه میتونی برام درآمدی داشته باشی
کلی هزینه بابتت میکنم ولی با این حال نمیتونم(نمیذاری)ولت کنم.


{یه بد کاره مثل تنت که دهن پاره تر از جدول لجنی}
سورنا بیرحمانه به هیپ هاپ میتازد و او را به فاحشه ای بدکاره تشبیه میکند که اجازه میدهد هر کسی وارد هیپ هاپ شود و رپ بخواند


{توو شهری از عطش ، میخورم ازت نه چون که آب ندارم نه}
سورنا هیپ هاپ را شهری از عطش میخواند که خودش هم از اون تغذیه میکنه ولی دلیل این تغذیه ، تشنگی سورنا نیستش


{ مثل خودتم حساب ندارم نه
اهلی نمیشم از توو شیر مادرم}
سورنا دلیل تغذیش از هیپ هاپ رو شباهتشون تو وحشی بودن و بی حساب بودنشون میدونه



{بهاره خطرو تا خِرخِره کشیده ساغر از سرم

توو سمه آسیابت
گندمم بچرخ ، که نونِ من یه شعری أ توو پوست قلبته}
سورنا خودشو مث گندمی میدونه که طالب آسیاب شدن تو آسیاب سمی هیپ هاپ هستش
تا با او نانی از جنس مخاطبش تولید شود و شعرای خودشو بخش جدانشدنی از هیپ هاپ میدونه

{قلبی أ توو حد و رسم درد
دردی أ توو شعرای شب های اعماقی
داغ تری لعنتی أ خاک دستام }
سورنا هیپ هاپ را قلب خود میداند که همیشه باعث درد میشود
دردی که عمق شعرای سورنا خودشو نشون میده
و میگه که هیپ هاپ همیشه براش داغ و زنده و مهیج هستش


{تو هویت منی نعره میکشی به جام}
سورنا مخاطبش را باعث هویت خود میداند و میگوید با هیپ هاپ بود که معنی پیدا کرده و صدایش به گوش ها رسیده

{درختِ جنگی رو خاک سرخ انتقام
میوه ی تو شعرمه ، آب تو تن صدام}
سورنا هیپ هاپ را درختی مینامد که میوه ی اون اشعار سورنا هستش و برای رشد نیاز به آب نداره ، بلکه نیاز به صدای سورنا داره

{بلندی به قد نبضی از دوبارم
تو کشورِ شعورمی نه شهری از شعار}
سورنا هیپ هاپ را کشور شعور خود معرفی میکند نه شهری از شعارش
{اینجا موازنه بین شهر و کشور ، توی بزرگی و کوچیکی هستش ، یعنی شعور در جایگاه بالاتر و شعار در جایگاه پایین تر قرار دارد}

{هیچوقت نگفتم که سهمی از تو دارم
همه افتخارم این بود که بخشی از تو باشم}
هیچوقت مث بقیه ی رپرا ادعا نداشتم و نگفتم که جایگاه و سهمی از هیپ هاپ دارم
بلکه همه افتخار من این بود که بخشی از هیپ هاپ هستم

{رو کاغذ بی سر و ته قدغن ضرب
چرخیدم به دستت امضا شدم}
انقد رو کاغذ شعر نوشتم و رو بیتهای مختلف خوندم که آخرش منو تایید کردی و منو جزئی از خودت دونستی

{خالقم شدی تا تو رو ابداع کنم}
اگه تو فرهنگ لغت دنبال کلمه ی ابداع بگردین به معانی زیر برمیخورید
پدید آوردن چیزی نو؛ نو آوردن؛ چیز تازه آوردن.
منظور سورنا اینه که هیپ هاپ خالق و آفریننده ی سورنا شد که سورنا بیاد یه نوآوری تو هیپ هاپ بوجود بیاره

{رو کشتیِ جیگر بدون بادبانات
یه سربازه بی احترامِ سر به سازِ ماناست
که روی اسلحه ـَش یه طرحه مُرده از گله
و شلیکی از درخت به مردمه}
سورنا سرباز هیپ هاپ است ولی سرباز بی احترامی است که رو کشتی بدون بادبانی ایستاده که برای ایستادن در این جایگاه دل و جیگر دارد
{سر به ساز ماناست} ایهام داره
معنی اول اگه چسبیده بخونیم میشه "سازمان"
که معنیش میشه سورنا داره با سازمانهای مختلف که مخالف هیپ هاپ هستن میجنگه
معنی دوم تلفظ جداگانه مث رپره که ساز ِ مانا خونده میشه
"مانا" در زبان زند و پازند به معنای خدای عزوجل میباشد
یعنی سورنا سربازی بی احترام هستش ولی همیشه مطیع خداوند هستش
یه معنی سوم دیگه ای داره که "ماناس" نام حماسه ی ملی مردم قرقیز هستش که بعدا یه تفسیر جدا در مورد این بخش میدیم
سورنا با اسلحه اش که دارای طرح یه گل مرده روش هستش به سمت مردم شلیک میکند
ولی این اسلحه فشنگی از نوع شعر و هیپ هاپ دارد

{از کوچه رسیدی توو دست من جهان شدی
تو بی همه کس تری از بی کسیِ من
یه بی زمان که با من همزمان شدی}
در این بخش سورنا خودی نشان داده و خودنمایی میکند
و اشاره میکند که او بوده که به رپ فارسی جون داده و هیپ هاپ ایران را چیزی بدون زمان و مکان مشخص معرفی میکند که با سورنا همزمان شده و سورنا باعث شده هیپ هاپ دوباره جون بگیره

{ و من علی سورنا به شعر من بسابین
تا متاع رپ و أ توو عین من بچاقین}
رپ رو به موادی تشبیه کرده که برای ناب بودنش باید از اشعارش اصل جنس رو در بیارد

{توو امتداد سرمای دی
میکنم زندگی رو طی
نگاهم کن بازم یه پام لنگه ، میزنم لی}
و خود را مبحوس در سرمای زمستان میداند با یک پای لنگ اما باز با یک پا به جلو میرود

{واسه درد توو تنِ لت و پاره ـَم
من پسرِ صلحم اما ننم سرِ زا رفت
من موندم لای شما لاشیا
من موندم لای بازی با این بازیا}
او خود را طالب صلح در دنیای بی رحمی میداند که مادر فرزند تازه به دنیا آمده را از او میگیرد واو تنها میماند در میان بازی این دنیای بی رحم

{زدم زیر میز اعتقاد جدم به جنگ}
سورنا جنگ را دوباره معنی میکند. او جنگ را همانند گذشتگان فقط تن به تن نمیداند صدای او نوعی جنگیدن است با این دنیای بیرحم و انسانهای لاشی

{شدم دندونه لق توو دهن این خاک
من و کل کوچه های شهر عطسه کرد}
او خود را دندان لقی در دهان ، ن جامعه سنتی میخواند او برخاسته از خاک کوچه های شهر است.
در ادامه او به گذشته اش اشاره میکند که باعث شده او به جنگیدن روی بیاورد

{یادم نمیره لبخند تلخه فریادم روی خاک درد از ستم
یادم نمیره زخمم ببین
امروز من فقط یه جنگم یه جنگ
من فرزند هیپ هاپ شرقم ، آشنایی}
فرزند هیپ هاپ شرق را میتوان کُری ای خواند به جامعه ی هیپ هاپی غرب یا امریکا که زادگاه هیپ هاپ است.
در ادامه او به جنگ با دشمنان سازمانی خود میرود.

{بالا خوای لات های بی سر و ته سازمانی
سگاتون صدامو أ پاچه میدریدن
شعر من استخون و نون واستون نبود
من توو خونم همینه تا نمیشم اینم}
او مخاطب خود را کسانی میخواند که مخالف صدای او هستند و شعرهایش را باب میل آنها نمیداند. کسانی که سعی در ساکت کردن او دارند اما او اعتراض ومقاومت در برابر زور را طبیعت خود را میداند. سورنای بی کله سر نمیدهد باج نمیدهد و این تنهایی جنگیدن آنهم با زانوهای خاکی که میتواند نماد افتادن و بلند شدن از زمین باشد به اعتقاد سورنا جگر میخواهد.

{جایی که منم بمیره ما نمیپذریم}
او پا را فراتر میگذارد و صدای خود را نماد آزادی بیان میپندارد و جایی آزادی بیان بمیرد ما(سورنا و همفکران و طرفدارانش) نمیپذیریم و ساکت نمیمانیم.

{میزنه سوز لای شاخه های مرده ـَت
وقتی میوه ی مصلحت لای سازه های سلطه ـَست}
او سازه های سلطه ی سازمانی ها را در صورتی که در برابر هر اتفاقی به مصلحت خود بیندیشند مانند شاخه های مرده ای میپندارد که به زودی اتش میگیرند.

{این درخت وحشی ریشه ـَش توو کویره
تن نمیده به تزئین باغچه های قدرت
این تموم معنیه زنده بودن منه
بذار مانع ها روی رشدم بشینن}
او ریشه ی رپ را در کویری که بی آب و علف است و شاید در اینجا نماد درد مردمان گرسنه باشد میداند که رام قدرتِ قدرتمندان نمیشود و جنگیدن در راه بیان این دردها را دلیل زنده بودن خود میداند حتی اگر مانع ها جلویش بگذارند

{نمیدونی توو این راه پشتم چه بیوَست}
او به تنها بودن در این راه ونداشتن پشتیبان اعتراض میکند.


 

این تفسیر اختصاصی وبلاگ و کانال تلگرام طرفداران علی سورنا میباشد.

وبلاگ : www.sorena7.Lxb.ir

کانال تلگرام : T.me/sorena7sorena7

شما میتونید ترک کویر رو از این لــیــنــک دانلود کنید

و همچنین میتونین تو کانال تلگرام ما عضو بشید و از تفاسیر دیگر هم استفاده کنید.

 

 


کانال تلگرام طرفداران علی سورنا

نظرات شما عزیزان:

علی
ساعت12:41---27 خرداد 1401
سلام
چرا فقط یک ترک رو تفسیر کردی
پس گنجیشگکای بی نام و نشون چی


علی
ساعت12:45---31 مرداد 1399


Erfan
ساعت1:17---24 ارديبهشت 1399
عالی بود بهترین بیان ک دیدم :)

آرین
ساعت19:54---23 اسفند 1398
سلام میخواستم بگم که شاعر داده تو این آهنگ ذهن مخاطبو به اینکه شخصیتش شبیه کویره و خونش تو کویره میبره چون حتی قبل نشر آهنگ هم گفت خونش تو کویره و بچه کویره پس درباره هیپ هاپ نمیخونه ولی خوب هرکی میتونه یه برداشتی داشته باشه ممنون از شما

مجید
ساعت20:04---15 آبان 1397
واقعا خسته نباشید و دستتون هم درد نکنه بابت مفهوم عالی ک منتشر کردین ممنون

ممد سزار
ساعت21:48---31 تير 1397

یه جورایی مفهوم هست نه تفسیر و اینکه منظور از سرمای دی ظلم و ستم که تو شعر های شاعرای بزرگ استفاده میشه همون شکلی که از حجاب منظورش مانع و مشکلات هست موفق باشید
پاسخ:ممنون از نظر متفاوتت



Khajuu
ساعت13:34---1 خرداد 1397

خیلی عالی ولی فک نکنم بشه اسمشو تفسیر گذاشت هر کسی برداشت خودش رو از فضای هنرمندانه و چند وجهی آلبوم داره اینم یه برداشت عالی بود
پاسخ:کاملا درسته و این برداشت ماست و کلمه ی تفسیر فقط برای جستجوهای اینترنتی و کلیدوازه هستش



reza
ساعت9:45---16 بهمن 1396
داداش دستت درد نکنه خیلی مفید بود
منتظر تفسیرای بعدیت هستم
مرسی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






:

هفت خطی ها

طرفداران علی سورنا️.............................. Ali Khoddami, known as Ali Sorena Alternative_Experimental,Hip Hop,Rap .
www.sorena7.lxb.ir